diumenge, 21 d’octubre del 2012

El conill de l'Albertina


El conill de l'Albertina no és un conill, sinó una llebre

Moltes són les persones que quan veuen aquesta aquarel·la d'Albrecht Dürer exclamen: "¡Guaita, quin conill! ¡Que ben fet!", però es tracta, evidentment, si ens fixem amb atenció, d'una extraordinària llebre.


Aquesta llebre famosa és una petita aquarel·la feta l'any 1502 per l'artista alemany Albrecht Dürer en un veritable exercici de meticulositat i naturalisme, de demostració del gust pel detall, que es conserva al museu de l'Albertina de Viena, on vaig tenir l'oportunitat d'observar-la el mes d'agost passat.

Viena en ve al cap. Tinc encara molt present aquesta ciutat que vaig tornar a visitar recentment aquest estiu, que suggereix tants pensaments, tantes emocions.

La llebre, una aquarel·la del segle XVI d'Albrecht Dürer 

La llebre és la representació impressionant d'un animal que no podem deixar d'observar, que convida a esplaiar-nos en la seva contemplació. Molts detalls d'aquesta pintura produeixen la nostra admiració: la llum daurada que il·lumina l'animal i que projecta una ombra desconcertant i peculiar, que realça el pelatge, acarona l'orella replegada i infon vida als ulls. Sobretot l'ull dret, en el qual es veu reflectit una mena de finestral, que els crítics han identificat com l'estudi de l'artista. Així sembla que la llebre ens contempla a nosaltres, que ens mira de manera enigmàtica. Aquesta perspectiva és molt emotiva, i ben original en l'art del Renaixement.

Un altre element intrigant i característic és el monograma que serveix com a firma de l'artista. Les dues lletres entrellaçades que representen les inicials del nom d'Albrecht Dürer, juntament amb la data en què va pintar l'obra, en aquest cas, l'any 1502.


La llebre
Albrecht Dürer
Aiguada i aquarel·la sobre paper (25 x 35 cm), 1502
Albertina (Viena)

Albrecht Dürer (1471-1528)


Albrecht Dürer va néixer a Nuremberg el 21 de maig 1471 i va morir a la mateixa ciutat alemanya el 6 d'abril de 1528. (Heus aquí el seu Autoretrat, pintat sobre fusta l'any 1498). Dürer és potser l'artista més famós del Renaixement alemany. Va ser un gran pintor, dibuixant, gravador i tractadista que va exercir una influència notable en els artistes del seu temps.

El 1494, després del seu casament amb Agnes Frey, va viatjar a Itàlia, on va connectar amb el Renaixement italià, del qual tingué una gran influència, sobretot de Giovanni Bellini. En aquest país va fer aquarel·les de paisatges, sempre d'un detallisme goticitzant en l'acabat. Atret per la natura, va fer estudis excel·lents d'animals i plantes, que plasmà en aquarel·les, com els famosos dibuixos de la llebre, el rinoceront, el lleó o l'ala d'un ocell.

L'Albertina, a Viena


L'Albertina és un palau classicista, avui un museu ubicat al centre històric de Viena que aplega una de les col·leccions gràfiques més extenses i importants del món, amb gairebé 50.000 dibuixos i a prop d'un milió de treballs gràfics impresos des del gòtic tardà fins a l'actualitat. Hi podem veure exposicions especials sobre Albrecht Dürer, Edward Munch o Van Gogh, i també la col·lecció Batliner, que ofereix una visió única sobre els 130 anys d'història de l'art des de l'impressionisme francès fins al present. 

En un principi, la col·lecció Albertina, de gravats i dibuixos, havia estat reunida en aquest palau pel duc Albert de Saxònia-Teschen, des de 1767 fins al 1822. El 1919 l'edifici i la col·lecció, que amb el temps anà engrandint-se, passaren als Hasburg. Actualment també es poden visitar 21 sales de gala, totalment restaurades i decorades amb mobiliari original de l'època dels Habsburg.

Em sorprenen també les col·leccions d'impressionistes i expressionistes alemanys, austríacs i russos, tot un conjunt d'artistes interessantíssims que no estem avesats a veure al nostre país a causa de la manca d'elements de referència i de la poca bibliografia. Quedo meravellat també amb les pintures de Chagall, Matisse, Renoir, Kandinsky, Malevic, Ródtxenko, Picasso, Monet, Miró, Paul Klein o Otto Mueller.

En aquesta fotografia que vaig fer de l'Albertina, podem veure, des de l'Albertinaplatz, l'entrada al museu amb el recent sostre en voladís, creat per Hans Hollein l'any 2003.